Update december 2018:

Vanaf 2019 gaat BERG Tattoo 'BERG Levels' heten en veranderd de print op het springdoek. Het BERG levels trampolinespel is dan verkrijgbaar bij de volgende BERG trampolines:

  • grijze BERG Elite 430 trampolines (op poten met veiligheidsnet of inground met veiligheidsnet),
  • de grijze BERG Champion 430 trampolines (inground of op poten, beide met veiligheidsnet)
  • en het levels trampolinespel is verkrijgbaar bij de grijze BERG Favorit 430 trampoline op poten.

BERG heeft het Levels spel ontwikkeld samen basisschoolleraren voor kinderen van alle leeftijden.

Bekijk het overzicht met alle BERG Levels trampolines.


Hieronder de informatie over het oude BERG Tattoo trampolinespel:

Het BERG Tattoo-spel: leuk om te doen op de trampoline!

Durf jij de uitdaging aan op de trampoline? De BERG Tattoo trampoline heeft een uniek spel op het springdoek. De gekleurde afbeeldingen op het springdoek van deze BERG trampoline heten Tattoos. De Tattoo geeft aan welke beweging je in dat vak moet maken. Probeer zo lang mogelijk aan de beurt te zijn! Dit doe je door op tijd op de juiste Tattoo te springen en de bijbehorende beweging te maken. De roepers bepalen wanneer je op welke Tattoo moet springen.

Maak je de verkeerde beweging of spring je in het verkeerde vak of ben je te laat, dan ben je af en mag de volgende springen. In het midden mag je altijd vrij springen zonder een beweging te maken. Als je een beweging (nog) te moeilijk vindt, kun je met elkaar een andere beweging voor die Tattoo afspreken.

Met de BERG Tattoo Trampoline is er dus eindelijk een trampolinespel dat je met z'n allen speelt: jongens en meisjes, jong en oud, ervaren of beginnende springers! Het Tattoo-spel speel je met twee tot tien springers vanaf 6 jaar.

Pas op: lees de veiligheidsvoorschriften in de handleiding goed door voordat je begint! Spring nooit te hoog als je de sprongen (nog) niet goed kunt.

Wat betekenen de Tattoo’s?

  1. spring op je voeten en knieen met je gezicht naar het midden
  2. spring op je voeten met je gezicht naar het midden
  3. spring op je billen met je gezicht naar het midden
  4. spring op je handen en voeten
  5. spring op allebei je voeten
  6. spring op je rug met je armen naast je

Spelregels

  • De jongste deelnemer begint met springen. (Je kan natuurlijk ook iets anders afspreken, bijvoorbeeld wie het hoogste getal met een dobbelsteen gooit).
  • De jongste deelnemer gaat in het midden van de Tattoo Trampoline staan. We noemen hem/haar de springer. De anderen gaan rondom de trampoline staan, die noemen we de roepers.
  • Door het roepen van een getal tussen de 1 en de 6 bepalen de roepers in welk vak de springer moet springen. De oudste roeper mag als eerste een getal roepen. Als de roeper bv. het getal 1 roept, mag de springer daarna maximaal 5x in het vrije midden springen om de sprong voor te bereiden, voordat hij in vak 1 op voeten en knieën springt.
  • De springer springt vervolgens terug naar het midden en de volgende roeper roept een nieuw getal. De volgende roeper is altijd degene die rechts staat van de vorige roeper. Als deze roeper een nieuw getal heeft geroepen, mag de springer weer maximaal 5x in het vrije midden springen voordat hij de volgende sprong maakt. De roepers kunnen de snelheid van het spel beïnvloeden door op tijd het nieuwe getal te roepen.
  • De springer mag net zolang springen tot hij of zij af is. De springer is af als hij/zij:
  1. de verkeerde beweging maakt
  2. in het verkeerde vak springt
  3. te laat is
  • Nu is de roeper die het laatst heeft geroepen aan de beurt om te springen. De springer die af is, gaat op de plaats van deze roeper staan. Degene die daar rechts van staat mag weer als eerste een getal roepen en degene die daar rechts van staat als tweede enz. Zo begint het Tattoo spel opnieuw, totdat ook deze springer af is.
  • De winnaar is degene die tijdens één beurt de meeste foutloze sprongen heeft gemaakt.

Hoe kun je het ook doen?

Roepen van kleuren

Het Tattoo spel is gebaseerd op het roepen van getallen. Als je wilt kun je ook kiezen voor het roepen van kleuren. Dan roep je blauw of geel en doet de springer de beweging die in dat vak staat.

Roepen van bewegingen

In plaats van getallen of kleuren, kunnen de roepers ook bewegingen roepen, bijvoorbeeld: handen-voeten. Het spel wordt leuker voor de roepers als zij die beweging niet alleen roepen, maar ook zelf moeten uitbeelden. Dus de roeper roept handen-voeten en springt zelf ook op de grond op handen en voeten, terwijl de springer de beweging maakt.

Makkelijker maken

Je kunt het spel wat makkelijker maken door...

1. Aantal keren dat je in het midden vrij mag springen

In het basisspel wordt beschreven dat je maximaal 5x in het midden vrij mag springen om je sprong voor te bereiden, nadat de roeper het getal heeft geroepen. Het wordt voor de springer makkelijker als je afspreekt dat je 8x of zelfs 10x in het midden vrij mag springen nadat het getal is geroepen.

2. Aantal keren dat je een fout mag maken

In het basisspel staat beschreven dat je af bent als je:

  • de verkeerde beweging maakt
  • in het verkeerde vlak springt
  • te laat bent

Als je het spel (in het begin) makkelijker wilt maken, kun je afspreken dat je een aantal fouten mag maken voordat je daadwerkelijk af bent.

Moeilijker maken

Je kunt het spel moeilijker maken door..:

1. Aantal keren dat je in het midden vrij mag springen

In het basis BERG Tattoo spel wordt beschreven dat je maximaal 5x in het midden vrij mag springen om je sprong voor te bereiden, nadat de roeper het getal heeft geroepen. Het wordt voor de springer moeilijker als je afspreekt dat je maar 4x of zelfs 2x in het midden vrij mag springen nadat het getal is geroepen.

2. De volgorde waarin je de getallen roept

Voorbeeld: de eerste roeper roept getal 6 en de springer maakt een sprong op zijn/haar rug. De volgende roept 4 en de springer maakt, na een paar sprongen in het vrije midden, een sprong op handen en voeten. Dit is moeilijk omdat de springer eerst moet liggen en daarna weer gaan staan om de volgende beweging te maken. Dus de roepers kunnen het de springer lastig maken door het getal dat ze roepen goed te kiezen!

3. Twee getallen tegelijkertijd noemen

In plaats van het roepen van één getal, kan de roeper ook twee getallen in één beurt roepen. Je spreekt dan met elkaar af hoe vaak de springer in het vrije midden mag komen tussen de twee sprongen in. Het is extra moeilijk als de springer de twee sprongen direct na elkaar moet doen en helemaal niet in het midden vrij mag springen.

4. Rekenspel

De roeper roept een hoger getal dan 6, bv. 15. De springer moet dan een rekensom maken en zorgen dat hij op die vlakken springt met getallen die opgeteld 15 zijn, bv. op 1+6+3+5. In plaats van optellen, kun je ook afspreken dat je bijvoorbeeld vermenigvuldigt of een combinatie van die twee maakt, bv. 15=2x6+3. Natuurlijk mag je niet twee keer achter elkaar op hetzelfde vlak springen!

Veel plezier met de BERG Tattoo Trampoline!