We zijn bij Trampolineplezier nogal fan van Omdenken. We volgen ze op Facebook en checken zo nu en dan hun website op nieuwe casussen. Op hun website beschrijven ze zelf het beste wat 'omdenken' precies inhoudt: "(dacht om, h. omgedacht); (denk) techniek om problemen te transformeren in mogelijkheden, syn. ja-en-denken; vgl. tegenoverg. vastdenken, ja-maar-denken)".
Zelf liepen we in het begin van dit jaar ook tegen een mooie omdenken-situatie aan. Die ging als volgt:
Aan het begin van de lente wilden we onze nieuwe website lanceren. In het nieuwe websiteontwerp speelden foto's een grotere rol dan voorheen. Ons fotomateriaal was echter zeer beperkt. We beschikten alleen over de foto's van de fabrikant en foto's die klanten ons zo nu en dan stuurden. Voor de lancering van de nieuwe website moest onze fotocollectie dus worden aangevuld. In december vatten we daarom het plan op om een productfotoshoot te doen, die uiteindelijk eind januari plaatsvond.
Een trampoline is bij uitstek een 'mooiweerproduct'. Kinderen springen voornamelijk in de lente en de zomer op de trampoline, dus bij een foto van een trampoline verwacht je een groene achtergrond, met bomen en planten die in bloei staan. Zulke foto's komen meer overeen met de werkelijkheid en dat is het beeld wat bezoekers van Trampolineplezier.nl herkennen. Maar eind januari, de periode van onze fotoshoot, hing er uiteraard nog geen blaadje aan de bomen.
Het weer: nog erger dan we dachten
Sterker nog: wij hadden sneeuw, veel sneeuw. Geen ideale weersomstandigheden voor een fotoshoot van trampolines, vonden we. Ook omdat de meeste mensen pas vanaf de lente bedenken dat ze een trampoline willen kopen. In de winter is niemand bezig met zijn tuin. Als je dus alleen winterfoto's laat zien, dan roept dat geen herkenning op bij de bezoekers van je website. Betere foto's waren echter per se nodig. Dus we besloten de fotoshoot door te laten gaan. Beter winterse foto's dan helemaal géén foto's.
Enkele dagen voor de productfotodag begrepen we dat de kans op sneeuw groot zou zijn. We begonnen te balen. Op de dag zelf bleken de weersvoorspellingen te kloppen en vroor het overdag zelfs met vier graden. Geen ideale omstandigheden. Niet alleen omdat we vonden dat winterse foto's niet pasten bij het beeld dat we wilden schetsen; probeer maar eens een trampoline in elkaar te zetten terwijl je vingers vastvriezen aan de stalen poten. Geen pretje.
Hoe we het probleem omdachten
We weten niet meer precies wie als eerste het probleem omdacht, maar het was wel vrij geniaal. In plaats van te mopperen over de sneeuw, bedacht een van ons dat we nu productfoto's zouden hebben voor alle seizoenen: voor de winter foto's met sneeuw, foto's met bloesem aan de bomen voor in de lente, in de zomer foto's waarin de natuur in volle bloei staat en prachtige foto's met rode bladeren in de herfst.
In eerste instantie leek de sneeuw dus een probleem voor onze productfoto's. Uiteindelijk gaf het ons juist de kans om de website nog een tikkeltje specialer te maken. De sneeuwfoto's geven ons nu drie voordelen:
• ze benadrukken dat kinderen de trampoline het hele jaar door gebruiken. In de praktijk is dat ook echt zo. Alleen als het regent, zie je ze niet springen.
• de sneeuwfoto's benadrukken de kwaliteit van onze trampolines. De trampolines die we verkopen zijn prima bestand tegen de vrieskou en kunnen het hele jaar buiten staan.
• de foto's geven ons de kans om de foto's op de website aan te passen aan de tijd van het jaar.
Uiteindelijk bleek ons probleem dus helemaal niet zo'n groot probleem. Mooi omgedacht!